Tuesday, September 11, 2012

Dus Jelleri ve Sabunlar



Bu basligimizi Friday (beautystanbul.blogspot.com) istegi uzerine dus jelleri ve sabunlar hakkinda hazirlamaya karar verdik.

Piyasada bulunan dus jellerinin içeriğine baktıkça, açıkcası içim açılmıyor. Bugün bir değişiklik yapıp erkekler için “özel” duş jellerine de göz attım. Halleri daha içler acısı. Sanırım bazı insanlar duş jelinin ozelliklerine (nemlendirici, yumuşatıcı, canlandirici vs.) göre alışveriş yapıyorlar. Bazi insanlar ise sadece kokusuna bakıyor.

Şampuanlar ile ilgili yazımda Sodium Laureth Sulfate (SLS) hakkında uzun uzun bilgiler vermiş, cilt için ne kadar tahriş edici olduğunu yazmıştım. Yine bebek şampuanları ile ilgili yazımda da bu kimyasaldan bahsetmiştim. Özetlemek gerekirse SLS tahriş ediyor. Daha fenası kanserojen formaldehit kaynağı olabilmesi. Dolayısı ile bu içeriği gördüğüm ürünlerden asla almıyorum.  Bu tip market duş jellerinde, SLS'nin yanı sıra kuvvetli kimyasal parfumler kullanılıyormuş. Bu parfumler genelde fitalat denilen kimyasallardan oluşuyor ve, facebook grubumuzu takip eden üyelerimiz görmüştür, Danimarka'da bu tip fitalatlar yasaklandı. Bazı duş jellerinde SLS yerine Cocomidopropyl Betaine kullanılmış, kendisi alerji yapabilen bir kimyasal. Dikkatimi ceken bir baska kimyasal ise DMDM hydantoin oldu. EWG de 7-8 gibi son derece yuksek bir tehlike derecesi verilmis. Bu kimyasaldan bebe sampuanlari yazımda bahsetmistim. Tabii ki kullanmıyoruz.  DMDM hydantoin yine kanserojen formaldehite dönüşen bir madde. Bu içeriğin özellikle erkeklerin duş jellerinde bolca yer aldigini gordum. Avrupa’da sınır %0,6 , Japonya’da ise %0.3. Fakat bu sınır ne kadar aşılıyor belli değil çünkü DMDM Hydantoin kozmetiğin içine attığınız andan yarım saat içinde başka (Formaldehit gibi) kimyasallara donusuyor. Ve olculmesi neredeyse imkansiz hale geliyor. Yani siz satın aldiginizda kutuda dmdm hydantoin yerinde yeller esmekte ve artik formaldehit (FA) icermekte. Hem de ne kadar FA içerdigini ureticisi bile bilmemiyor.

http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/702196/DMDM_HYDANTOIN/

Parabenleri sevmiyoruz. Duş jellerinde bol bol goruyorum. Adeta paraben kokteyli...


Retinyl Palmite bir A vitamini çeşidi olmasına karşın, cildimizde kullanmak icin akıllıca bi seçim değil. EWG nin yaptigi calismalara gore cildinizde retinyl palmitate varken gunese ciktiginizda cilt kanseri riskiniz artiyor. Dolayısı ile riske girmeye gerek yok, bu maddeyi icermeyen urunleri tercih etmekte yarar var.



Ozetlemek gerekirse, yapay renkleri ve kokuları yogun oldugu icin dus jellerinden mumkun mertebe kacinmakta yarar var. Hayir, mutlaka kullanacagim diyorsanız Alterra dus jellerini tavsiye ediyorum. Hem guvenli hem de ucuz. Limon otu ve kayısılı dul jeli icerigi: Aqua, Alcohol, Glycerin, Coco-Glucoside, Xanthan Gum, Parfum (dogal), Disodium Cocoyl Glutamate, Sodium Lauroyl Lactylate, Sodium Citrate, Caprylyl/Capryl Glucoside, Citric Acid, Sodium Cocoyl Glutamate, Linalool, Glyceryl Oleate, Limonene, Citral, Geraniol, Prunus armeniaca kernel oil, Citronellol.
Limona alerjisi olanların kullanmamasi gerekiyor tabi :D


Dus jeli yerine sabun kullanabiliriz. Ama gerçek sabun. Parfumlu degil, dogal kokulu. Asla antibakteriyel degil, cunku bu tip sabunlar genelde triclosan iceriyorlar. Bu icerige de dis macunlari yazimda bol bol deginmistim. Artı antibakteriyel oldugunu iddia ettikleri triclosan iceren sabunların ise yaradigi da bilimsel olarak kanitlanmis degil. Antibakteriyel sabunun daha iyi mikropları temizledigi malesef pek de dogru degil. Sıvı sabunları da pek tavsiye etmiyorum, genellikle iceriklerinde SLS kullanılıyor.



Katı sabun denince aklımıza gelen Hacı Sakir’i ben tavsiye etmiyorum. Araştırdığım kadarıyla içerisinde 80li yıllardan itibaren piyasada pek kullanılmayan bir madde var: musk xylene. Kanserojen ve çevreyi kirleten bir malzeme olarak tanınmakta. Wikipedia'da bile bu konuda bilgi bulabilirsiniz.



Peki, ne tavsiye ediyoruz? sorusuna cevabim aslında cok basit: Otacı. Sabunları kurutulmus sabun oldugu icin bir muddet sonra camura donusmuyor, sonuna kadar katı sabun formunu koruyor. Ozellikle lavantalı sabunu tavsiye ederim, kokusunu cok begeniyorum.



“Degisik sabun kokuları beni cezbediyor” diyorsanız bu sitedeki sabunlari tavsiye ederim, harikalar. Icerikleri de guvenli. Biraz pahalılar (yaklaşık 14 tl)

http://www.morethansoap.com/#soap



Lush tavsiye etmiyorum. Duş jellerinde SLS ve sabununda bile parfum icerigi gordum. Hatta bazilarinda SLS var. Dove‘un normal sabununu tavsiye etmiyorum, fakat kokusuz olan sabunu (hassas ciltler icin olan) olabilir.



Klar sabun da kullanılabilir.

http://www.ekoorganik.com/kategori/temizlik/sabun/klar_kokusuz_el_yuz_ve_vucut_sabunu_100gr.aspx



Zeytinyagli sabun istiyorsanız:

http://www.ekoorganik.com/kategori/temizlik/sabun/agno_dogal_zeytinyagi_sabunu_aloe_vera_125.aspx

Baska bir lavantali sabun :

http://www.ekoorganik.com/kategori/temizlik/sabun/urtekram_organik_sabun_lavanta_175gr.aspx



Arama motorlarına organik sabun yazınca çıkan sonuçlara da baktım. Bir suru icerigi belli olmayan sabun cikti. İcerik kontrolu cok onemli. Yapay koku veya renklendirici olmamalı. Sabun icerikleri de sizi sasirtabilir. X sehrin yoresel sabunu diye aldiginiz ve dogal sandiginiz bir sabun tamamen yapay olabilir. Mutlaka icerik kontrolu yapın.



Saglikli gunler diliyorum,



Agca

5 comments:

  1. harikasınız yazınız beni çok bilgilendirdi bir daha bebek şampuanlarıyla yüzümü yıkamayacağım beni kaşındıran duş jellerimi de.

    ReplyDelete
  2. Bu Alterra ürünlerinin tamamı gerçekten iddaa ettıklerı gibi güwenli içeriğe sahiplermi

    ReplyDelete
  3. çok çok teşekkürler. selesta life sabuna ne diyorsun? bir de alterranın aynısefa içerikli sabununa ne dersin? ya da komple alterra sabunlarına?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selesta Life in sabunlarini bilmiyorum fakat Alterranin sabunlari gayet iyi ;)

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete